Palkkojen yleiskorotus kesäkuussa, järjestelyeräneuvottelut ja kertapalkkio

9.6.2023

Palkkojen yleiskorotus

Palkkoihin tulee 1.6.2023 alkaen yleiskorotus 2,2%. Yleiskorotus tulee myös henkilökohtaisiin lisiin. Palkkojen noustessa myös mm. työkokemuslisät ja vuorolisät nousevat. Ansioerittelystä on jokaisen hyvä varmistaa, että palkka on kesäkuussa noussut yleiskorotuksen mukaisesti. Ansioerittelyä lukiessa on syytä huomata, että vuorolisissä korotus näkyy vasta sitten, kun työvuorolistalta 8/23 kertyvät vuorolisät tulevat maksuun.

Järjestelyeräneuvottelut

Paikallisten järjestelyerien neuvottelut työnantajan ja työntekijöitä edustavien järjestöjen välillä ovat vielä kesken HYVTES:n ja SOTE-sopimuksen osalta. Neuvoteltavana on useampi paikallinen erä. Neuvottelut pyritään saattamaan loppuun juhannukseen mennessä. Koska neuvottelut ovat vielä kesken, tulevat järjestelyeristä maksettavat palkankorotukset maksuun takautuvasti. Kun neuvottelut saadaan päätökseen pyrkii työnantaja saamaan järjestelyeristä maksettavat korotukset mahdollisimman pian maksuun. Valtakunnallisten sopimusten mukaan työnantajan tulisi saada tältä osin korotetut palkat maksuun viimeistään elokuussa ja takautuvat korotukset maksettua syyskuussa, mutta Pirha pyrkii kuitenkin tätä nopeampaan aikatauluun, jos se vain on mahdollista. Takautuvasti oikaistaan myös muut palkkaerät, kuten esimerkiksi kesäkuun palkasta laskettava lomaraha.

Neuvottelujen etenemisestä ja paikalliserien kohdennuksesta ja maksatuksesta tiedotetaan myöhemmin lisää. SOTE-sopimuksen soveltamisalalla järjestelyerien kokonaissuuruus on 3,4% työnantajan palkkasummasta. HYVTES:n soveltamisalalla järjestelyeriä on jaossa 2,9% palkkasummasta. Järjestelyerät ovat valtakunnallisesti sovittuja palkankorotuseriä, joiden kohdentamisesta ja jakamisesta neuvotellaan paikallisesti. Näiden paikallisten neuvottelujen jälkeen tiedetään millä periaatteilla järjestelyerän palkankorotukset kohdentuvat. Mikäli neuvotteluissa ei päästä yhteisymmärrykseen, päättää työnantaja erän jaosta huomioiden kuitenkin valtakunnansovittelijan sovintoratkaisun mukaiset reunaehdot.

HYVTES:n teknisen liitteen (entinen teknisten työehtosopimus) soveltamisalaan kuuluvan henkilöstön osalta järjestelyeräneuvottelut saatiin jo päätökseen. Teknisen liitteen henkilöstömäärä on huomattavasti pienempi kuin HYVTES:n tai sote-sopimuksen soveltamisalaan kuuluvien työntekijöiden määrä.

Kertapalkkio 30.6.2023

Hyvinvointialueen henkilöstölle maksetaan kesäkuussa 2023 kertapalkkio, joka on suuruudeltaan 467 euroa. Kertapalkkio maksetaan työntekijöille/viranhaltijoille, joiden yhdenjaksoinen palvelussuhde on alkanut viimeistään 2.5.2023 ja on voimassa 31.5.2023. Osa-aikaiselle palkkio maksetaan osa-aikaisuuden suhteessa. Osa-aikaprosenttina käytetään 31.5.2023 voimassa olevaa osa-aikaprosenttia.

Lomaraha

Lomaraha maksetaan Pirkanmaan hyvinvointialueella heinäkuun palkanmaksun yhteydessä.